CITROËN VIRUS

How I got hooked on Citroën. Hoe raakte ik verslaafd aan Citroën.

My first new car was a company car: a basic Citroën BX 14 with every thinkable option. It had GTi looks on the outside and aircon and electric windows etc. A beauty in creamy white and bought right out of the dealer’s showroom in 1991. Later I left that particular company and I had to give the car back but I stayed close to the BX.
Eventually I bought a similar looking car: a 1991 BX 1.9 diesel TZD with the same exterior options but no aircon. This car was followed (after a Ford Sierra crashed into its rear) by a metallic green 1993 BX 1.9 diesel TZD. All of them roomy and comfortable cars with hydropneumatic suspension. Never caused problems whatsoever.

BX

BX

Mijn eerste gloednieuwe auto was een auto van de zaak: een sneeuwwitte 1991 basis BX 14 met elk denkbare optie achteraf ingebouwd vanwege de bijtelling. Hij zag eruit als een GTI, had airco en elektrische ramen. Een schoonheid die in 1991 recht uit de dealers showroom kwam.
Na het verlaten van het bedrijf bleef ik wel denken aan de BX en toen er gelegenheid was kocht ik een zelfde witte 1991 BX 1.9 diesel TZD die er precies zoals die eerste uitzag. Later, nadat een Ford Sierra de zijkant eruit had gereden, volgde een metalic groene BX 1.9 diesel TZD hem op. Alles electrisch en een perfecte wagen om te rijden. Hydropneumatisch, snel, groots en comfortabel. Nooit problemen mee gehad.


Using that first BX we picked up our first Lomax 223 kit in the UK at the Lomax works. Since it was the first Lomax 223 in the Netherlands it had to undertake the Department of Roads roadworthiness test. We took no chances and used only second-hand components to build it, reasoning that if our car were judged street legal, then any car after it would be too. It worked and over 1000 legal 2CV-based kit cars followed. In the picture I jumped the car for 15 meters that earned me the nickname Flying Dutchman in the Citroen Specials Club. At home they called me crazy ;-)

Lomax 223

Met die eerste BX hebben we onze eerste Lomax 223 kit uit de UK gehaald bij de Lomax fabriek. Omdat het de eerste Lomax driewieler was die RDW gekeurd zou worden gebruikten we alleen tweedehands materialen om hem te bouwen. Redenatie daarachter was: als dit legaal de weg op mag mag elke wagen na ons dat ook. En dat bleek te kloppen en er rijden nu meer dan 1000 op de 2CV gebasserde kit cars rond in Nederland. Op dit plaatje spring ik met de auto zo'n 15 meter ver wat me de bijnaam Flying Dutchman op leverde in de Citroen Specials Club. Thuis noemden ze me gewoon knettergek.


When I met my wife in 1992 she drove a Golf Diesel series 1. I convinced her that my 1968 Dyane 6 Commerciale (reclining rear seat) was a better choice. So away with the Golf. She had a love - hate affair with the Dyane. It never started when she was in a hurry (sounds very familiar), in mid-winter it didn't get warm (heard that complaint before) and it was noisy and slow. She loved the smooth ride, the opening roof, the quirkiness and the fuel consumption.

Dyane 6

Toen ik mijn vrouw ontmoette reed ze in een Golf Diesel serie 1. Ik overtuigde haar dat een Citroen Dyane 6 Commercial (met neerklapbare achterbank) een betere keuze was. Dus hup weg met die Golf. Ze had een haat liefde verhouding met de Dyane. Hij wilde nooit starten als ze haast had (klinkt bekend), in de winter werd ie nooit warm (ook wel eens eerder gehoord), hij was gehorig en traag. Ze hield van de zachte vering, het open dak, het vreemde uiterlijk en zijn zuinigheid.

After wrecking the 223 in an aquaplaning accident on the motorway (no harm done to me but the car was a write off) I ordered a Lomax Lambda 3. It had flared front wings that kept falling off until we made an extra bracket. It also had a tow bar and I could tow a motorcycle trailer behind it. Holidays became a lot more comfortable thanks to that trailer. The car had no problems whatsoever pulling it.
Lomax Lambda 3
Nadat ik mijn 223 total loss had gereden door aquaplaning op de snelweg (ik mankeerde niks) heb ik direct een Lomax Lambda 3 besteld . Hij had zwierige spatborden voor maar die donderden er steeds vanaf tot we er een verstevigingsbeugel voor bedachten. Hij had ook een trekhaak waarmee ik een motorfiets aanhanger trok. Onze vakanties gingen qua comfort met een sprong vooruit. De auto had met het extra gewicht totaal geen moeite.

Then I got a new company car again. I would have liked a Citroën Berlingo but they were too expensive for the budget at that time. So I got myself a Citroën ZX 1.9 diesel Break Tentation which was not bad at all ! It was quite a bit smaller than my BX though and that was the only bad thing about this car. It had a roof rack, fog lights, metallic paint, 15" alloy wheels, electric front windows, IR alarm and theft prevention system, central locking system, sun blocking windows, audio system with 10 disk CD player and an armrest between the front seats. The last accessory I added was a Stinger Ventura ´police radar detection system´ because I still suffered a speed syndrome and it worked well because it forewarned me of dozens of checkpoints and I didn't receive a ticket during that time.

ZX

Daarna reed ik weer in een lease auto van de zaak. Ik had liefst een Citroën Berlingo gereden maar dat werd te duur dus werd er een Citroën ZX 1.9 diesel Break Tentation gekozen en die reed niet slecht hoor ! Hij was alleen wel een heel stuk kleiner dan mijn BX maar dat was dan meteen het enige nadeel van deze wagen. Hij had dakrails, mistlampen, metalic lak, 15 inch lichtmetalen wielen, electrische ramen voor, getint glas, IR alarm en anti diefstal systeem, centrale vergrendeling, middenarmsteun, audiosysteem met CD wisselaar en een hondenrek. De laatste toevoeging was een Stinger Ventura radardetector want ik was nog niet genezen van mijn loden rechtervoet syndroom. Ik ontdekte tientalle controles en bleef lange tijd boete vrij.

My wife stopped driving our old 1968 Dyane 6 Commerciale. This car was replaced with a bright red Citroën BX 14 E. We bought the car for its smooth ride, working heater and cheap price.
BX 14 E
Mijn vrouw reed in onze oude Dyane 6 Commercial van 1968. Deze wagen werd vervangen door een vuurrode Citroën BX 14 E. We kochten die wagen vanwege zijn comfort, werkende kachel en aantrekkelijke prijs.

My son drove a 2CV at that time as well. This car has been in our family for several years now and will be for some time to come. He was not very picky so he also drove around on a Ford tractor and a tricycle. He also owned two 2CV model cars and several Ferraris, a Jaguar XJS and a Datsun 240 Z. Best of all is that he could tell them apart.
2CV
Mijn zoon reed ook 2CV. Deze wagen is al jaren in onze familie en dat zal nog wel even zo blijven ook. Hij was niet erg kieskeurig want hij reed ook Ford tractor, een driewieler en een amorf wagentje. Hij had naast twee 2CV modelwagens ook enkele Ferrari's, een Jaguar en een Datsun 240 Z. Het mooiste was dat hij ze uit elkaar kon houden en bij naam kon noemen.

Needless to say I also had a yellow Lomax 223 three wheeler built on a 1973 2CV6 chassis, an old English white Lomax Lambda 3 three wheeler built on the same chassis after I crashed the yellow one. And I built a blue metallic Patron four wheeler in 2000..
Patron
Onnodig te zeggen dat ik natuurlijk ook nog enkele Lomi bezat. Ik had een gele Lomax 223 driewieler op een 1973 2CV6 onderstel, had een creme witte Lomax Lambda 3 driewieler en begon in het jaar 2000 aan een blauw metallic Patron vierwieler met trekhaak en dickey seat.