CITROËN VIRUS

How I got hooked on Citroën.
Hoe raakte ik verslaafd aan Citroën.

After the ZX Break the budgets went up and my first Berlingo arrived. A 1.9 diesel. Great car, practical (with a little boy), comfortable, long wheel base, and a tow bar to pull my Le Patron around Europe. It had two doors and a huge hatch in the back.

Berlingo 1

Na de ZX gingen de lease budgetten omhoog en kon ik een Berlingo aanschaffen. Een 1.9 diesel. Geweldige wagen, ruim en praktiesch met een kleine jongen, confortabel met grote wielbasis en een trekhaak om de Patron door Europa te sleuren. Hij had twee voordeuren en een grote achterklep.


The second Berlingo came in the same colour but with a 1.4 petrol engine, a LPG system and at the right a sliding rear door. The sliding door was a big improvement because our little boy was getting heavier.

Berlingo 2

De tweede Berlingo kwam in dezelfde kleur als de eerste maar met een 1.4 benzine motor op LPG en met een achterste schuifdeur aan de rechterkant. Handig want de kleine werd behoorlijk zwaar.


My wife disliked the BX for being big and lumpy so a smaller car was needed. It turned out to be a two door 1.0 AX in Burgundy red.

AX

Mijn vrouw vond de rode BX maar een lompe grote bak dus moest er een lekker klein karretje komen. Dat werd een tweedeurs 1.0 AX in Bordeau rood.


Company cars have to go to the dealer once in a while. The dealer always has a rental Citroen for me and this time it was a C2.

C2

Lease wagens moeten voor beurten naar de dealer en deze heeft altijd een huur Citroen voor me klaar staan. Deze keer was het een C2.


Unplanned maintenance sometimes catches the dealer off-guard so no rental was available. He handed me the keys of the Pluriel Unplanned maintenance sometimes catches the dealer off guard so no rental was available. He handed me the keys of the Pluriel demonstrator.

Pluriel

Onverwacht onderhoud zet de dealer wel eens op het verkeerde been dus was er geen leenauto. Hij gaf me daarom de sleutels van de demonstratie Pluriel.


The little AX was getting old and needed some serious TLC. So I bought my wife a black series 1 four door ZX with all the options. What a great car it was but my wife did not like it. Too big and with an 1800 cc it was not economical at all.

ZX Black

De kleine AX begon behoorlijk groot onderhoud te verlangen. In plaats daarvan kocht ik voor mijn vrouw een zwarte ZX serie 1 met alle toeters en bellen. Wat een geweldige wagen. Ze vond het niks : te groot en met een 1800 cc in de neus een zuipert eerste klas.


No smaller but much more economical was the ZX 1.4 petrol Break I bought her after the black car. It needed TLC so bad that we had to let go after a few months.

ZX Green

Niet kleiner maar wel zuiniger was de ZX 1.4 benzine Break die ik voor haar klocht na de zwarte. Deze wagen vroeg zo veel aandacht dat we hem na enkele maanden hebben laten gaan.


Meanwhile I had chosen a C3 diesel for a company car. It was small, quick, fun, black and had a cruise control to avoid traffic tickets. Radar detectors had become illegal and I had temporarily lost my driving licence due to speeding ... a lesson learned.

C3

In tussen had ik een C3 diesel gekozen als lease bakkie. Het was een kleine, snelle, leuke, zwarte wagen met cruise control om boetes te ontlopen. Radar detectie was illegaal verklaard en ik was mijn rijbewijs al eens kwijt geraakt door te hard rijden ... een wijze les geleerd.


After years of using four wheels I rebuilt my Le Patron and changed it into a three wheeler again. On its maiden trip in mid winter I spun it on a patch of ice on the motorway and crashed tail first into the safety barrier at 90 km per hour. A crack in the rear end of the car and a story to tell richer we got at our meeting right in time. In the picture it was a two tone but now the car was damaged above the body line so it needed a new color coat. I picked Caterpillar Yellow but initially wanted to ‘paint it black’ (best song by the Stones).

patron 3

Na jaren op vier wielen gereden te hebben heb ik mijn Patron omgebouwd en weer tot driewieler. Op onze eerste tocht, toepasselijk de Koude Neuzen rit, slipte ik op een stuk ijs en botste met 90 km per uur tegen de vangrail met de achterkant. Een dikke scheur in de koets boven de middellijn tot gevolg. We kwamen wel op tijd voor de meeting. Op de foto staat ie nog als twotone maar er moest een nieuwe kleur op vanwege die schade. Ik koos voor een matte Catarpillar Geel maar was in eerste instantie van plan hem mat zwart te maken.


The dealer sometimes treats me to some candy : a 6 cylinder C5 automatic to pass the time while the company car is being serviced.

C5

Soms krijg ik van de dealer een snoepje mee : een 6 cilinder C5 automaat om de tijd te doden terwijl de lease bak wordt gemaakt.


My wife agreed to drive a Berlingo series 1 until we could find a small car to her liking. It took 3 years to find one and she has grown accustomed to the Berlingo very much.

Berlingo 3

De vrouw stemde in met een Berlingo tot een kleinere wagen naar haar smaak gevonden zou worden. Het duurde 3 jaar om er een te vinden en ze was ondertussen verknocht geraakt een de Berlingo.


The C3 was due to be replaced and I found the last affordable Berlingo through my dealer. A 5 seater Berlingo 1.4 petrol on LPG with two swing doors in the rear and two sliding doors in the sides of the car. A good car but clearly outdated. In the end it needed adjustment of the valves every 10.000 kilometers. Behind it is the Yellow three wheeled Patron.

Berlingo 4

De C3 was aan vervanging toe en via de dealer vond ik de laatste betaalbare Berlingo. Een Berlingo 5 places 1.4 benzine op LPG met twee klapdeurtjes in de kont en twee schuifdeuren opzij. Een verouderde wagen maar wel een goede. Op het eind moeten elke 10.000 kilometer de kleppen worden gesteld. Er achter hangt de gele driewieler Patron.


Then I saw an ad for a bright yellow Saxo 1.0 and showed it to my wife who wanted it immediately. So we went and bought it. After 3 years we were offered a free car with low mileage by an uncle who could not drive it any more and the Saxo was sold.

Saxo 1

Toen zag ik een advertentie met een aangeboden knal gele Saxo 1.0 er in. Ik liet hem aan mijn vrouw zien en ze wilde hem per direct hebben. Dus die werd de volgende dag aangeschaft. Hij bleef drie jaar tot we een wagen met heel weinig kilometers van een oom kregen die zelf niet meer mocht rijden. Dus daar ging de Saxo weer.


My Berlingo had high mileage and had to go, so I treated myself to a DS3 1.4 HDI automatic. A lovely car to commute in but too small for a family with adult kids.

 DS3

Mijn Berlingo was inmiddels op en ik heb mezelf getracteerd op een DS3 1.4 HDI automaat. Een heerlijke auto om woon werk mee te rijden maar te klein voor een gezin met bijna volwassen kinderen.


My wife started driving the free, low mileage BX 1.4 RE provided by my uncle but the same complaints started to be uttered : too big, heavy steering, too thirsty, etc and above all it was grey. It was definitely not a proper replacement for the Saxo.

BX 1.4 RE

Mijn vrouw ging rijden in de gratis BX 1.4 RE met weinig kilometers van mijn oom maar de oude klachten kwamen al snel weer boven : te groot, te zwaar sturend, teveel verbruik etc en bovenal hij was grijs. Het was zeker weten geen goede vervanger voor de Saxo.

Onze zoon gaat binnenkort zelf rijden en de BX staat dus voor hem klaar.


I looked and found a bright red Saxo 1.6 automatic with incredible low milage (33.000 km) and we bought it right away. It needed a bit of TLC and some new parts. I got it aloi wheels, a black interiour and we fitted the windscreen again (it leaked). Now all is quiet on the other side of the diner table.

Saxo 2

Ik zocht en vond een knal rode Saxo 1.6 automaat meet vreselijk weinig kilometers (33.000) en die hebben we snel gekocht. Hij had wat extra aandacht nodig en een paar nieuwe onderdelen. Van mij kreeg ie alu wielen, een zwart interieur en we hebben de voorruit opnieuw ingeplakt want die lekte. Het is weer rustig aan de andere kant van de keukentafel.


My dealer is a busy man who never rests. His latest courtesy car is the new C4 Cactus and that is my target for the near future. What a nice roomy car and at such an incredibly low price. I have wanted ever since I saw it sales price in the paper. Colour yellow with black air patches.

Dijkstra

Mijn dealer zit nooit stil. Hij heeft op zijn nieuwe servicewagen een advertentie van de C4 Cactus en dat is mijn doel voor de komende tijd. Wat een fijne ruime en betaalbare wagen. Ik wil er een sinds ik weet wat de prijs is ... in geel met zwarte stootkussens.


My DS3 had nearly done 180.000 kilometers when an enthiousiastic VW Transporter changed the shape of the drivers door and sill. The new car had already been ordered : the glorious C4 Cactus in DEEP PURPLE with a 100 hp Hdi diesel engine and full specs but no leather but purple cloth interior.

 DS3

Mijn DS3 had bijna 180000 op de teller toen een enthousiaste VW Transporter mijn deur en drempel van vorm veranderde. De nieuwe lease wagen was al besteld : de glorieuze C4 Cactus in DEEP PURPLE met een 100 pk Hdi diesel motor en alle opties, geen leer maar paars stoffen interieur.


It was never my intention to wreck as many cars as I did (I forgot to mention that I crashed several of my mother’s cars n- one of which was my fault of course) but I must have hit more cars then many of my readers. Despite this, my wife still falls asleep beside me so she must still think I am a trustworthy driver.

Berlingo crashed

Het was nooit mijn boze opzet om veel wagens aan gort te rijden (voor het gemak heb maar niet verteld van de wagens van mijn moeder die ik natuurlijk buiten mijn schuld totaalloss terug bracht) maar hoemeer kilometers ik maakte hoemeer andere wagens ik raakte. Toch valt mijn vrouw nog naast me in slaap dus ze zal wel een goed chauffeur in me zien.